Een blokuur handvaardigheid in de week of een creatieve verwerking bij een ander vak. Voor de één een moment om te ontspannen en waar ze heel gelukkig van worden, voor de ander een enorme uitdaging.
Geven we handvaardigheid alleen voor de lol of leren we ook iets? Zeker leren we iets:
Creativiteit
Mensen verwarren vaak creatief en artistiek. Ze zeggen dan: ik ben niet creatief. Maar ze bedoelen: ik kan niet natuurgetrouw schilderen of ik heb niet direct een idee om iets te knutselen. Maar creativiteit gaat over scheppend vermogen en het vermogen om oplossingen te verzinnen, dat gaat veel verder dan kunst.
Organiseren, overzicht en plannen
De hele tijd je schaar kwijt of op zoek naar dat ene materiaal? Iets afgeknipt terwijl je het beter eerst kon schilderen? Het planmatig uitvoeren van een maakproces, maar ook het organiseren van je werkomgeving. Overzicht bewaren, organiseren en plannen: dat is iets wat je spelenderwijs oefent bij handvaardigheid.
Samenwerken
Veel creatieve opdrachten zijn uitermate geschikt om samen te doen, samen nadenken over oplossingen, luisteren naar de ideeën van een ander, samen experimenteren en tot een goed compromis komen.
Maar ook bij individuele opdrachten zul je altijd samen moeten werken bij handvaardigheid, want vaak is er niet voor elk kind een eigen fles witte verf of een kolomboor. Op je beurt wachten, netjes terugzetten van materialen zodat iemand anders niet misgrijpt of je klasgenoot helpen met een lastig onderdeel hoort er allemaal bij.
Technische vaardigheden
Hoe kun je iets uitdrukken zonder woorden? In een schets jouw woorden kracht bij zetten of jouw idee verduidelijken?
Je maakt ook kennis met allerlei materialen en technieken. Hoe gebruik je verf en kwasten, zagen, boren, schroeven, spijkers, lijmen, etc?
En wat dacht je van je fijne motoriek? Dat is iets wat beter wordt met regelmatige oefening.
Experimenteren
Iets uitproberen wat je nog nooit hebt gedaan en waarvan je de uitkomst nog niet weet. Best wel eng! Veel mensen houden niet van fouten maken, maar bij experiment kan er niet iets fout gaan. Er kan slechts iets onverwachts gebeuren waar je iets nieuws van leert.
Laat je nieuwsgierigheid de vrije loop gaan en ontdek!
Beeldende vorming gaat over zoveel meer dan alleen een beetje knutselen. Het oefenen van bovenstaande (vakoverstijgende!) vaardigheden vergroot de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van kinderen en is daarom onmisbaar op school, zelfs als de leerlingen in kwestie later nooit meer iets artistieks gaan doen!
Wat vind jij de mooiste leerresultaten van handvaardigheid?
Onze missie is ambitieus: afvalvrij kunstonderwijs in heel Nederland door te knutselen met restmateriaal.
Copyright @ 2023 Ministerie van Hergebruik | Website door: Bureau Bont