Voor de leraar die soms door de bomen het bos niet meer ziet

Ik heb inmiddels heel wat leerkrachten, directeuren en schoolleiders gesproken en één ding is zeker: op basisscholen wordt kei- en keihard gewerkt. Het is een beetje flauw om er weer een blog aan te wijden, want dat er te veel van bovenaf wordt geregeld en er te weinig vertrouwen wordt gegeven aan de mensen voor de klas, is iets dat al lang en breed duidelijk is. Voor die mensen voor de klas in ieder geval wel. Daarom schrijf ik dit voor de helden die zo hard werken maar soms door de bomen het bos niet meer zien:

Beste leerkracht, wat moet je enorm veel, wat zijn de eisen hoog en wat wordt er veel over je geklaagd. Beste schoolleider en directeur, wat een gigantische taak om jouw leerkrachten door de wirwar van regels te leiden, te beschermen als er weer iets nieuws wordt bedacht en er nieuwe eisen zijn. Als je iedereen aan het werk moet zetten voor die ene subsidie omdat er niet gewoon structureel genoeg geld geregeld is.

Ik doe het jullie niet na

Om mij heen heb ik verwarring en frustratie gezien, maar ook enorme gedrevenheid en steeds weer diep ademhalen en doorgaan. Omdat het jullie hart heeft, omdat de kinderen jullie hard nodig hebben.

Met al die taken wordt het kunst- en cultuuronderwijs helaas, maar begrijpelijk, vaak een ondergeschoven kindje. Want taal en rekenen hebben nou eenmaal meer prioriteit in ons land. Of dat terecht is, daar kunnen we het een andere keer over hebben.

Helaas kunnen we het hele systeem niet zomaar veranderen. Maar ik kan me wel in een klein stukje vastbijten voor jullie. Met mijn expertise op het gebied van beeldende kunsteducatie en mijn hart voor een betere wereld, ontwikkel ik graag goede kunstlessen voor jullie.

Lessen van niveau waarbij het proces net zo belangrijk is als het resultaat, waarbij het eigen idee van de leerling voorop staat, waar duurzaam wordt geknutseld met restmaterialen, waar de opdracht aansluit bij de belevingswereld van de leerling en de actualiteit, en natuurlijk bij de SLO-doelen. Ik ontwikkel de opdracht, maak de powerpoint en regel de materialen. Het enige wat jij hoeft te doen is even de lesbrief doorlezen en vier of vijf lessen op een creatief avontuur gaan met jouw klas.

Helaas kan ik niet beloven dat als ik die ene boom voor je omzaag, je het bos daarna wel kunt zien. Maar ik hoop dat als je mij met die boom laat sjouwen, jij niet omvalt en met iets meer lucht voor de klas kunt staan en kunt genieten van de mooie dingen van jouw vak: samen onderzoeken, ontdekken, creëren en leren met de kinderen!